Закон України «Про освіту»

Розділ V
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Стаття 41.Система забезпечення якості освіти

1. Метою розбудови та функціонування системи забезпечення якості освіти в Україні є:

1.1 гарантування якості освіти;

1.2. формування довіри суспільства до системи та закладів освіти, органів управління освітою;

1.3. постійне та послідовне підвищення якості освіти;

1.4. допомога закладам освіти та іншим суб’єктам освітньої діяльності у підвищенні якості освіти.

2. Складовими системи забезпечення якості освіти є:

2.1. система забезпечення якості в закладах освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти);

2.2. система зовнішнього забезпечення якості освіти;

2.3 система забезпечення якості в діяльності органів управління та установ, що здійснюють зовнішнє забезпечення якості освіти.

3. Система забезпечення якості в закладах освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти) може включати:

3.1. стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти;

3.2. систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;

3.3, оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти;

3,4, оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної (науково-педагогічної) діяльності педагогічних та науково-педагогічних працівників;

3,5, оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;

3,6. забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, в тому числі для самостійної роботи здобувачів освіти;

3,7. забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти;

3,8, створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;

3,9 інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.

4. Система зовнішнього забезпечення якості освіти може включати:

1) інструменти, процедури та заходи забезпечення і підвищення якості освіти, зокрема:

1.1) стандартизацію;

1.2) ліцензування освітньої діяльності;

1,3) акредитацію освітніх програм;

1,4) інституційну акредитацію;

1,5) громадську акредитацію закладів освіти;

1,6) зовнішнє незалежне оцінювання результатів навчання;

1,7) інституційний аудит;

1,8_ моніторинг якості освіти;

1,9) атестацію педагогічних працівників;

1,10) сертифікацію педагогічних працівників;

1,11) громадський нагляд;

інші інструменти, процедури і заходи, що визначаються спеціальними законами;

2) визначені цим Законом і спеціальними законами органи і установи, що відповідають за забезпечення якості освіти, та спеціально уповноважені державою установи, що проводять зовнішнє незалежне оцінювання;

3) незалежні установи оцінювання та забезпечення якості освіти.

5. Система забезпечення якості в діяльності органів управління та установ, що здійснюють зовнішнє забезпечення якості освіти, включає:

5,1 політику та процедури забезпечення якості власної діяльності;

5,2 необхідні ресурси для організації процесів і процедур;

5,3 зовнішній незалежний аудит діяльності (процесів і процедур) відповідних органів і установ.

6. Особливості функціонування системи забезпечення якості на кожному рівні освіти визначаються спеціальними законами.

Стаття 42. Академічна доброчесність

1. Академічна доброчесність - це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

2. Дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає:

Ø посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;

Ø дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;

надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;

Ø контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;

Ø об’єктивне оцінювання результатів навчання.

3. Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:

Ø самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);

Ø посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;

Ø дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;

Ø надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.

4. Порушенням академічної доброчесності вважається:

Ø академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;

Ø самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;

Ø фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;

Ø фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;

Ø списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;

Ø обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;

Ø хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;

Ø необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.

5. За порушення академічної доброчесності педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

Ø відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;

Ø позбавлення присудженого наукового (освітньо-творчого) ступеня чи присвоєного вченого звання;

Ø відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;

Ø позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

6. За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

Ø повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);

Ø повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;

Ø відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту);

Ø позбавлення академічної стипендії;

Ø позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.

7. Види академічної відповідальності (у тому числі додаткові та/або деталізовані) учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та/або внутрішніми положеннями закладу освіти, що мають бути затверджені (погоджені) основним колегіальним органом управління закладу освіти та погоджені з відповідними органами самоврядування здобувачів освіти в частині їхньої відповідальності.

8. Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається уповноваженим колегіальним органом управління закладу освіти з урахуванням вимог цього Закону та спеціальних законів.

Кожна особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має такі права:

Ø ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;

Ø особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;

Ø знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності;

Ø оскаржити рішення про притягнення до академічної відповідальності до органу, уповноваженого розглядати апеляції, або до суду.

9. Форми та види академічної відповідальності закладів освіти визначаються спеціальними законами.

10. За дії (бездіяльність), що цим Законом визнані порушенням академічної доброчесності, особа може бути притягнута до інших видів відповідальності з підстав та в порядку, визначених законом.

Нормативні документи, що регламентують роботу закладу дошкільної освіти

1. Закон УкраЇни "Про освіту"

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

2. Закон України «Про дошкільну освіту»

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text

3. Наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 № 755-21 «Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» https://mon.gov.ua/.../pro-zatverdzhennya-profesijnogo...

4. Лист Міністерства освіти і науки України від 20 грудня 2022 р. № 1/15511-22 «Про методичні рекомендації щодо впровадження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» https://mon.gov.ua/.../pro-metodichni-rekomendaciyi-shodo...

5. Лист МОН України від 04.04.2022 № 1/3872-22 Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-metodichni-rekomendaciyi-persha-psihologichna-dopomoga-algoritm-dij

6.Лист МОН від 15.03.22 № 1/3454-22 Про перенесення атестації педагогічних працівників у 2022 році

http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/85974/

Кiлькiсть переглядiв: 246

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.